Emil fra Gelinde
Kontakt mig nu
Kontakt

Fra 400 besøgende i måneden til organisk millionomsætning

Hafiska (Hanstholm Fisk & Skaldyr) sælger fisk og skaldyr til hele landet. De har solgt fisk og skaldyr siden før jeg kunne kravle, men primært B2B. For nogle år tilbage, fik de lavet en webshop til private, der skete bare ikke så meget, og shoppen har derfor næsten stået tæt på stille siden da.

Hafiska havde...
Dårlig intern struktur på shoppen
Ulæselige produkt- og kategori-URL'er
Dårlig brug af semantisk HTML
Langsom webshop med haltende SEO
Ikke tænkt over UX
Nu har Hafiska...
100/100 på Pagespeed (desktop)
Indblik i de besøgendes færden
Vækstet mere end 1.000% organisk
Topoptimerede produkt- og kategorisider
God brugeroplevelse
Oversigt over organisk udvikling

Fra stilstand til millionomsætning på 1 år

Som du kan se på grafen er der ikke sket så meget førhen. Denne case handler om hvordan jeg migrerede webshoppen til Shoporama, for at sætte gang i biksen. Primært ved at få styr på grundstenene som struktur, HTML, hastighed & performance og UX.

Inden vi går i videre...

Jeg snakkede med Hafiska inden vi gik i gang. Her nævnte jeg, at hvis vi virkelig skal rykke på den her opgave, så skal vi også budgettere efter det. Så inden du læser videre, så skal du vide at de her resultater ikke blev opnået på en uge eller med en investering på 10.000 kr.

100/100 på Pagespeed Insights

1: Hastighed og performance er guld værd

Lige nu skriver rigtig mange webshops de samme tekster (tak, AI), og sælger de samme produkter. Hvordan skiller man sig så ud fra mængden? Med en lynhurtig webshop, som giver kunderne en god oplevelse. Hastighed og performance er $$$ - men det ved vi jo allerede.

Bestået på Pagespeed Insights

1.1: Sørg for, at din side består Pagespeed Insights

Du behøves ikke score 100/100 på diverse hastighedstests. Det jeg anbefaler - og som jeg sigtede efter med Hafiska - er at 'bestå' Pagespeed testen. Derudover ville vi også gerne score over 70 på mobil og 90+ på desktop. Det er også lykkedes.

2: HTML'en SKAL stadig give mening

Jeg har udviklet designet fra bunden af. Det er opsat med HTML, en skrabet version af Bootstrap og minimal JavaScript. Rigtig mange moderne pagebuilders er alt for bloated. Sørg nu for, at din HTML er simpel og let at forstå for søgemaskinerne.

Eksempel på semantisk HTML

2.1: Brug semantisk HTML og husk dine meta-tags

Grunden til at semantiske HTML tags er smarte, er fordi de automatisk fortæller søgemaskinerne, hvad indholdet er. Eksempelvis vil <nav> fortælle søgemaskinerne, at dette er en navigation/menu. Og nu når vi snakker om HTML tags, så husk nu dine meta tags. Både title, description, open graph og alle de andre. Og brug gerne vigtige søgeord heri.

/89839-shop/kategori/930/cykellygte
/led-cykellygte

3: Dine URL'er skal også give mening

Da vi migrerede Hafiska, opdaterede jeg mange af URL'erne (husk redirects). Dårlige og ulæselige URL'er er noget rod, og det er så nemt at fixe det. Som tommelfingerregel, skal folk kunne læse din URL, og forstå hvad siden handler om.

4: Brug migreringen som en mulighed for at rydde op

Da vi lavede en fuld migrering, havde jeg også lavet et content inventory. På den måde, kunne vi få overblik over sidens indhold. Det brugte vi som en mulighed for at få ryddet op. Altså omskrive gammelt indhold, opdatere det, tilføje billeder og lign. Super simpelt - super effektivt.

5: Husk at gøre dig nogle tanker om UX

Selvom jeg siger, at din webshop skal være let at forstå for søgemaskiner, så er du stadig nødt til at designe den til dem som skal anvende den. Nemlig mennesker.

Eksempel på popups

5.1: Sæt dig i brugerens sko

Du kender allerede dine egne produkter, priser, billeder og alt det andet. Men det gør din kunde ikke. Så prøv at sætte dig i kundens sko. Det første du bliver mødt med, er en cookie popup. Så kommer der en nyhedsbrevs-popup. Når man lukker den, kommer der en kasse frem i hjørnet 'Spar 10% her'. Så klikker du ind på et produkt, så kommer nyhedsbrevet frem igen.... På det her tidspunkt er folk allerede smuttet igen.

5.2: Minimér frustrationerne

UX er utrolig komplekst, og hvad der virker for en webshop, er ikke garanteret at virke for en anden. Jeg gik ind til denne case med idéen om at lave en webshop, som folk kunne lide at handle på. Tanken er, at hvis det er nemt og simpelt, og vi minimerer frustrationerne, så kommer kunderne igen.

Konklusion

Lad være med at være så bange for at migrere din webshop. I sær når den ikke performer som ønsket. Se det i stedet som en mulighed for at optimere og opdatere hele svineriet. Hvis det gøres ordentligt, har jeg næsten kun set fremgange ved migreringer. Og af og til kan det være billigere at migrere, end at forsøge at løse alt på den nuværende løsning.